El Rec d’Igualada interessa. Així va tornar a quedar demostrat dilluns passat en una nova sessió de l’AUGA protagonitzada per la doble perspectiva de l’arquitecte Jordi Ribaudí. El Teatre Municipal l’Ateneu gairebé es va omplir, tant amb assistents tradicionals com públic ocasional, per escoltar el membre del col·lectiu Amics del Rec, dedicat a la preservació d’aquest popular barri de la ciutat, i alhora fundador i gerent de l’empresa RecStores que organitza l’exitosa iniciativa comercial Rec.0.
Ribaudí va explicar els orígens i l’evolució d’aquest col·lectiu; de com sis amics conscients de la degradació del barri i els projectes oficials per urbanitzar-lo i desnaturalitzar-lo es van organitzar per intentar-lo salvar. Després de fer una aproximació a d’altres situacions similars en diverses ciutats i països, els Amics del Rec van entendre que només una mobilització ciutadana majoritària i activa podria preservar el barri. Per això, calia fer “baixar” al Rec a milers de persones perquè el coneguessin.
Va ser així com va néixer el REC.0, la primera de les nou edicions de les botigues efímeres. Una iniciativa que edició rere edició ha esdevingut un èxit a tot Catalunya, sobrepassant totes les expectatives. Jordi Ribaudí va explicar que, abans de començar, anar a les grans marques a “vendre” la idea de fer una botiga efímera en espais abandonats, en un barri pràcticament degradat, va tenir un punt notable de somiatruites.
Al Rec s’hi han anat instal·lant -a ritme molt lent- activitats i negocis diversos que han començat a donar-li un altre aire. Aquest és el camí que pretenen els Amics del Rec: tornar-lo a fer un barri viu i actiu. Segons Ribaudí, l’èxit total que podrien tenir les dues edicions anuals de l’anomenada “venda radical” dels RecStores seria la seva desaparició, perquè això significaria que no quedarien prou espais lliures on instal·lar les botigues efímeres.
Preguntat en el col·loqui sobre la repercussió en el comerç tradicional de la ciutat, Ribaudí va dir que d’aquesta vinguda massiva de forasters amb ganes de comprar se n’ha de beneficiar tothom, i que cal buscar les fórmules perquè així sigui. També va parlar d’altres col·lectius instal·lats al Rec, posant com a exemple La Bastida i la seva potent programació cultural. En tot moment, ho va fer acompanyat d’imatges històriques i actuals del Rec; de les cases, les industries i les diverses activitats que s’hi fan. I, acabada la conferència, el debat va continuar fora de l’Ateneu.